این دوره به صورت رایگان و برای تمام علاقه مندان به برنامه نویسیه!
توی این دوره با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا خواهیم شد. محتوای دوره، ترکیب متن و ویدئو هست و همچنین دوره شامل تمارین برنامه نویسی میشه که با انجام دادن اونها، میتونید مهارت خودتون رو بسنجید!
یکی دیگه از مزایای این دوره، امکان رفع اشکال هست که میتونید سوالاتتون رو به صورت عمومی یا خصوصی(از مدرسان دوره) بپرسید.
در ادامه با پایتون بیشتر اشنا میشیم:
پایتون، زبانی ساده و قدرتمند
پایتون توسط خیدوفانروسوم در تعطیلات کریسمس بوجود اومد. خیدوفان روسوم، درحالی که مشغول کار روی علوم کامپیوتر بود، تصمیم گرفت زبانی که سال ها در ذهنش بود رو بوجود بیاره
هدف ایجاد پایتون، این بود که در عین سادگی قدرت زیادی هم برآورده کنه. پایتون از زبان های سطح بالا حساب میشه. یعنی به زبان انسان برخلاف زبان هایی مثل سی و اسمبلی که سطح پایینن بسیار نزدیکه. برای همین احساس راحتی بهمون دست میده!
جالبه بدونید که اسم پایتون از سریال کمدی مانتی پایتون که سریال مورد علاقه خیدو بود، گرفته شده!
کمی درباره ی سرعت پایتون
پایتون یک زبان مفسری هست. برای همین ممکنه نسبت به زبان هایی مثل جاوا و سی که کامپایلری هستند، کندتر باشه. اینکه مفسری هست به این معناست که کد در قالب یک فایل نوشته میشه، و بعد مفسر، اون فایل رو خط به خط میخونه و تبدیل به فرمان هایی که برای کامپیوتر قابل فهم هست میکنه. بنابراین طبیعیه که سرعت زبان های مفسری کم باشه
دلایل محبوبیت پایتون
زبانی ساده
بیاین نمایش Hello world! توی پایتون و c++ رو از لحاظ سینتکس مقایسه کنیم:
سی پلاس پلاس:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Hello World!";
return 0;
}
پایتون:
یک جا بنویس، همه جا استفاده کن!
این جمله ی بالا، شعار زبان جاوا بوده. ولی الان پایتون هم همینطور هست. میتونید کدهای پایتون رو روی انواع سیستم عامل ها(مثل ویندوز، لینوکس، مک و...) استفاده کنید. حتی پایتون توی توسعه ی نرم افزار های اندروید هم کاربرد داره!
کتابخانه های قدرتمند
پایتون از جمله زبان هایی هست که بدلیل محبوبیتش، کتابخونه های فراوانی براش منتشر شد و من به طور قطعی میتونم بگم برای هر چیزی در پایتون، کتابخونه ای وجود داره. در ادامه با کتابخونه های معروف پایتون در حوزه های مختلف، آشنا میشیم:
طراحی وبسایت: کتابخانه های جنگو و فلسک
تحلیل داده و ریاضیات: نامپای، پانداس، مت پلات لیب
هوش مصنوعی: تنسورفلو و پایتورچ
بازی سازی: پایگیم
معرفی برنامهنویسی و پایتون
توابع مقدماتی و متغیرها
تابع print - چاپ متن در خروجی
تابع input - گرفتن ورودی از کاربر
ساختار شرطی
لیست، دیکشنری و تاپلها
حلقه های تکرار
تابعها
مدیریت خطا
کار با فایلها
آشنایی با چند کتابخانه
نکات پایانی دوره