معرفی سه IDE کاربردی برای پایتون

زمان مطالعه: 10 دقیقه ویرایش: 1401/10/14

IDE های پایتون - مسترپای

 

سلام دوستان! حالتون چطوره؟!

با یه مقاله توپ و مشتی دیگه در خدمتتون هستیم.

همونطور که قطعا از روی عنوان خوندید امروز میخوام براتون سه تا از IDE های کاربردی پایتون رو معرفی کنم که بتونید ازشون استفاده کنید و لذت ببرید. (شاید بپرسید نکته جذابش چیه؛ اینه که تو این مقاله نحوه نصبش رو هم در خدمتتون قرار میدیم :)

 

تعریف  IDE:

اگر بخوام خلاصه وار بهتون بگم که یه موقع خسته نشید؛ IDE در واقع یک محیط و بستر توسعه یکپارچه هستش که با استفاده از اونا میتونید نرم افزار خودتون رو توسعه و ارائه بدید. اگر بخوام به زبان ساده تر بگم؛ IDE در واقع همون محیطی هستش که شما در اون کدنویسی رو انجام میدید، کد ها رو ران میکنید و هزاران کار دیگه...

اما ما نیومدیم تا IDE ها رو تعریف کنیم؛ اومدیم با سه تا از بهترین IDE ها آشنا بشیم.

 


pycharm معرفی برترین ویرایشگرهای متن | مسترپای

 

Pycharm:

یکی از محبوب ترین IDE های زبان پایتون Pycharm هستش که توسط شرکت تجاری JetBrains عرضه شده و بسیار هم موردپسند کاربران قرار گرفته. نکته جالب در مورد Pycharm این هستش که شرکت های مشهور و بزرگی مثل فیس بوک، توییتر و... برای کدنویسی های خودشون اکثرا از این IDE استفاده میکنن که میتونه یه مزیت برای شرکت JetBrains حساب بشه.

این IDE از مفسرهای هوشمند و پرسرعتی برخوردار هستش که باعث میشه شما بتونید کدنویسی پایتون رو با لذت بیشتری انجام بدید. اما چیزی که خیلی روی مخ هستش در مورد این برنامه اینجاست:

چون شرکت JetBrains یک شرکت تجاری هستش در نتیجه این نرم افزار رو به صورت رایگان عرضه نکرده و شما باید یا لایسنس اون رو تهیه کرده باشید یا از نسخه های غیر قانونی اون استفاده کنید (البته ما تو ایران چیزی به نام لایسنس نمیشناسیم، فقط نسخه غیرقانونی :)

در آخر هم یه اشاره ای بکنیم به ویژگی های بارز Pycharm:

  • دستیار کدنویس همراه با تکنولوژی Auto-Complete
  • پشتیبانی از Django برای طراحی وبسایت با پایتون (mrpy :)
  • کنترل لحظه ای کد برای جلوگیری از کد غلط و نادرست
  • و...

 


 

Sublime Text:

Sublime Text در واقع بهتره بگیم که یک کد ادیتور هستش تا یک IDE ولی به خاطر مزایایی که داره ما اون رو هم سطح با IDE های محبوب پایتون میدونیم.

Sublime Text همونطور که گفتم یک کد ادیتور هستش که برخلاف Pycharm مخصوص پایتون نیست و از اون برای توسعه زبان های دیگه، از جمله Html, Css استفاده میکنن. اگر که دنبال این هستید که سیستم تون رو سریع روشن کنید و سریعا یک برنامه باز کنید که با سرعت بالا بتونید توش کد بنویسید و کم حجم هم باشه؛ انتخاب اول شما قاعدتا باید Sublime Text باشه.

Sublime Text هم مثل Pycharm برنامه ای غیر رایگان هستش که البته نسخه رایگان اون در اکثر سایت های معروف وجود داره و دانلود اون هم خیلی آسون و سریع انجام میشه.

در آخر هم یه اشاره ای بکنیم به ویژگی های بارز Sublime Text:

  • دارای پالت دستورات (دانلودش کنید میفهمید چیه :)
  • دارای Pluggin های بسیار کاربردی
  • حجم کم و سرعت بالا
  • کنترل لحظه ای کد برای جلوگیری از کد غلط و نادرست
  • .و...

 


 

Visual Studio Code:

VS Code یک IDE بسیار قدرتمند هستش که توسط شرکت Microsoft عرضه شده است. اگر دنبال یه IDE پیشرفته و قدرتمند هستید این IDE باید اولین انتخاب شما باشه. ویژگی بسیار مهم VS Code این هستش که علاوه بر پایتون چندین و چندین زبان دیگه به همراه افزونه های مختلف اونا رو هم پشتیبانی میکنه که از این حیث برتری بیشتری داره نسبت به رقبای خودش. Microsoft توی عرضه این نرم افزارش مَرام به خرج داده رایگان پخشش کرده و اینه که خوبه :)

بعضی از ویژگی های VS Code:

  • پشتیبانی از چندین زبان برنامه نویسی مختلف
  • دارای افزونه های بیشمار
  • دارای محیط کاربری راحت و شفاف
  • سرعت خوب و مناسب
  • و...

 

خیلی ممنون از اینکه تا اینجا همراه ما بودی؛ لایک رو بزن اگر دوست داشتی یه نظر هم بده خوشحال میشیم :)



3
user نوشته شده توسط سیدامیرحسین دولابی برنامه نویس پایتون، سی پلاس پلاس و مسلط به html, css


دیدگاه


برای ثبت دیدگاه، وارد شوید


user - 1401/11/11 21:16

البته که vs code هم ی کد ادیتور هستش و IDE نیست

user ayat am - 1400/12/23 14:14

مفید بود


سیدامیرحسین دولابی: خیلی ممنون❤ به مقاله های دیگه هم سر بزنید :)